xxss diaInternacionalDona1Des de la Fundació Ferrer i Guàrdia compartim les reivindicacions de la vaga feminista d’aquest divendres 8 de març, en motiu del Dia Internacional de la Dona treballadora, per a la igualtat entre homes i dones, i animem a la ciutadania a adherir-se a les convocatòries proposades per les entitats feministes i els sindicats per reivindicar els drets de les dones.

Per segon any consecutiu, arreu de l’Estat Espanyol les dones faran vaga i sortiran al carrer per exigir igualtat. La bretxa salarial és una de les desigualtats més presents entre homes i dones. Segons l’informe 2019 d’UGT, la diferència en el guany mitjà anual a Catalunya és del 23,4%. Una bretxa que s’incrementa amb l’edat i és que les dones majors de 55 anys cobren un 33,1% menys que els homes.

Els motius que expliquen salaris més baixos entre les dones és la precarietat laboral. Les dones són les que tenen més contractes a temps parcial i més contractes temporals. Elles són les que es veuen obligades a fer reduccions de jornada o deixar la feina per dedicar-se a la cura dels fills o de persones grans o dependents. En l’última EPA (Enquesta de Població Activa) de desembre de 2018, prop de 1.700.000 dones es trobaven en situació d’atur a l’Estat Espanyol i superen en prop de 200.000 el nombre d’homes aturats.

La relegació de la dona en un rol secundari en la nostra societat es plasma en la seva falta de visibilitat en els mitjans de comunicació, en la política, en òrgans de direcció, etc. En el treball domèstic continuen havent-hi grans desigualtats. Segons l’Institut Nacional d’Estadística, les dones destinen 26,5 hores a la setmana a feines de la llar, mentre que els homes hi dediquen només 14. Un temps que no està remunerat i una diferència que s’incrementa entre els dos sexes en el cas de les famílies amb fills.

Per aconseguir la igualtat en tots aquests àmbits, la vaga d’aquest divendres és vaga laboral, estudiantil, de consum i de cures. En un moment on creixen les forces polítiques que volen “blanquejar” la realitat de les dones en la societat i on es minimitza la violència de gènere, creiem que cal demostrar la importància de la feina que realitzen les dones i com sense elles, el sistema s’atura.

Des de la Fundació continuarem treballant en l’estudi de les desigualtats, en l’elaboració de polítiques públiques i de plans d’igualtat que contribueixin a la reducció de les mateixes. Seguirem els valors de l’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia que un dels seus objectius era donar la mateixa educació a nenes i nens per aconseguir que en el progrés social hi participessin homes i dones en plena igualtat.